دکتر محبی: همایش انجمن علمی داروسازان ایران بر مباحث علمی و کاربردی تاکید دارد

دکتر نیایش محبی، دبیر علمی نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در گفت‌و‌گو با مجله خبری غذا و دارو درباره سرفصل‌های این همایش عنوان کرد: نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران امسال با محوریت «خدمات بیمارمحور در داروسازی» برگزار خواهد شد که البته این محور کلی در سه روز برگزاری همایش بر موضوعات مختلفی تاکید و تمرکز خواهد داشت. پنل‌ها و کارگاه‌های همایش در سه روز و حول سه سرفصل عمده خواهد بود.

محورهای روز نخست همایش

دکتر محبی درباره برنامه­‌های روز نخست همایش اظهار داشت: در روز نخست همایش سیر تحولات آموزش داروسازی، مباحث اقتصادی داروها و فرآورده‌­های بدون نسخه، سطح‌­بندی خدمات دارویی در داروخانه­‌ها از جمله مطالب مورد ارائه است. سایر سخنرانی­‌های روز اول مربوط به توانمند ساختن همکاران داروساز برای ارائه خدمات در داروخانه‌ها است که تحت عنوان مدیریت ناخوشی‌های جزئی مطرح می‌شود و بیشتر شامل ‌OTCتراپی‌ها و مشکلات شایع گوارشی، گوش و حلق و بینی، زنان، اختلالات جنسی و مواردی از این قبیل است.

وی دراین‌باره افزود: در روز اول نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران همچنین مباحث دیگری نیز جهت توانمندسازی داروسازان شاغل در داروخانه‌ها، ارائه خواهد شد که مباحثی پیرامون حفظ سلامت روانی داروساز، مهارت­‌های ارتباط با بیمار در داروخانه و SOAP note را در بر خواهد داشت. طرح این موضوعات باعث خواهد شد تا این افراد بتوانند به نحو شایسته‌­ای خدمات حرفه­‌ا‌ی خود را ارائه داده و در عین حال خود را از آسیب‌­های شغلی حفظ کنند. این عضو هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در این زمینه افزود: به‌علاوه در روز نخست همایش بحث‌هایی نیز پیرامون اینکه داروسازان شاغل در داروخانه‌ها چگونه می‌توانند در فعالیت­‌های فارماکوویژیلانس نقش ایفا کنند، مطرح می­‌شود.

محورهای روز دوم همایش

دکتر محبی درباره برنامه‌های علمی روز دوم همایش نیز تأکید کرد: محوریت مباحث روز دوم همایش امسال پیرامون دارودرمانی‌های نوین و کاربردی خواهد بود. این مباحث به داروهایی می‌پردازد که در حال حاضر در بازار دارویی کشور موجود است؛ درواقع مباحث در این روز شامل جنبه‌های کاربردی دارودرمانی‌های نوین به‌عنوان لبه فوقانی علم که در بازار دارویی کشور وجود دارد خواهد بود.

وی با تأکید بر تمرکز همایش بر موضوعات کاربردی در حوزه داروسازی، دراین‌باره تصریح کرد: بیشترین تلاش و تمرکز ما در این مباحث این بوده است که در علومی از قبیل نانوفناوری پزشکی، آنتی­بادی­های مونوکلونال، دارورسانی پروتئین­ها و پپتیدها، بیوکونژوگه­‌ها، واکسن­‌های بیوتک، جنبه‌­های کاربردی ‌آنها را مدنظر داشته باشیم.

محورهای روز سوم همایش

دبیر علمی نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در خصوص برنامه‌های روز سوم این همایش نیز بیان کرد: موضوعات پنل‌ها و کارگاه‌های روز سوم همایش بیشتر پیرامون ملزومات پزشکی است. با توجه به اینکه ملزومات پزشکی به‌خصوص در مورد ملزومات عمومی در مواردی مانند مشکلات تنفسی، گوارشی، اورولوژی و نفرولوژی، بیشتر توسط داروسازان شاغل در داروخانه‌ها مدیریت می‌شود، پرداختن به این موضوع از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در این راستا، آموزش انواع اشکال دارویی پرمصرف، داروهای مورداستفاده در مراقبت از زخم­‌های مزمن، اشکال دارویی گیاهی و سنتی نیز پوشش داده شده است.

وی افزود: در این روز با مروری بر مطالب کاربردی، به بررسی کاربردهای بالینی و تفاوت هر یک از ملزومات پزشکی با یکدیگر خواهیم پرداخت تا داروسازان شاغل در داروخانه‌ها بتوانند در انتخاب بهترین ملزومات پزشکی مورد نیاز، راهنمای بیماران باشند.

۴۰ پنل و کارگاه تخصصی

این عضو هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران درباره تعداد کارگاه­‌های آموزشی در نظر گرفته شده برای همایش یادآور شد: با توجه به امکانات و سالن‌های در نظر گرفته شده برای همایش، در هر روز بیش از ۱۲ کارگاه و پنل تخصصی در این رویداد برگزار خواهد شد که در مجموع سه روز همایش، تعداد کارگاه­‌ها و پنل‌­های تخصصی به حدود ۴۰ برنامه آموزشی خواهد رسید.

وی در مورد سخنرانان و اساتید دعوت شده به همایش نیز تأکید کرد: ما تلاش کرده‌ایم از تمام همکاران و اساتید از همه دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران و شهرهای دیگر که امکان حضور در این همایش را داشتند، دعوت کنیم تا مباحث علمی خود را در قالب سخنرانی، پنل و کارگاه در اختیار شرکت‌کنندگان بگذارند. ضمن اینکه از مباحث مطرح شده از سوی متخصصان و کارشناسان ارگان‌هایی مانند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و متخصصان در تمام گرایش‌ها از قبیل نانوتکنولوژی، داروسازی صنعتی و بالینی، اقتصاد و مدیریت و فارماکوگنوزی استفاده شده است؛ ضمن اینکه حضور شرکت‌های تولیدکننده در قالب نمایشگاه جانبی همایش می‌تواند بر جذابیت‌های این رویداد تخصصی بیفزاید.

دکتر محبی در پایان گفت: با توجه به برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد همایش نوزدهم انجمن علمی داروسازان ایران با استقبال گسترده‌ای از سوی داروسازان فعال در حوزه‌های مختلف روبرو شود.

 

منبع خبر : مجله خبری غذا و دارو