گرامیداشت مقام عشق و خدمت ؛ پنجم شهریور روز داروسازی مبارک

چه مبارک روزی است روز بزرگداشت دانشمندی همچون محمدبن زکریای رازی؛ و چه سعادتی برای جامعه داروسازی کشور که این روز برای گرامیداشت این رشته و حرفه اصیل و تخصصی انتخاب شده است. شاخه‌ای از علم که همواره در طول تاریخ، مسیر زندگی بشر را به سوی تعالی و کیفیت بیشتر پیش برده‌ است.

این نقش تاریخی و تداوم آن تا دوره معاصر سبب شده تا داروسازان به عنوان نقش‌آفرینان این علم همواره از جایگاه ویژه‌ای در نگاه جامعه برخوردار باشند و همراه با پزشکان جزو مورداعتمادترین اقشار و گروه‌های شغلی محسوب شوند.

در دوره معاصر نیز این جایگاه با وجود تمام پستی و بلندی‌های موجود حفظ شده و بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که داروسازان همچنان در صدر گروه‌های مورد اعتماد مردم قرار دارند. اعتماد و اطمینانی که صد البته بیراه نبوده و به دنبال جان‌فشانی‌های بی‌شمار به‌دست آمده است.

نمونه بارز این خدمت در دوره معاصر شاید در همه‌گیری ویروس کرونا به اثبات رسید. در حالی که همه صنوف در این مدت به حالت تعطیل و نیمه تعطیل در آمده بودند، فعالان این عرصه نه‌تنها همچنان به خدمت‌رسانی شبانه‌روزی برای تامین اقلام دارویی مورد نیاز بیماران در حال فعالیت بودند، بلکه در داروخانه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در نزدیک‌ترین حالت ممکن به بیماران و ناقلین مبتلا به این ویروس خدمت خود را ارائه کردند تا کشور و مردم را در عبور از بحران همه‌گیری برهانند. خدمتی که در راه آن جان‌های عزیز بسیاری از داروسازان را نیز گرفت.

بزرگداشت روز داروسازی اگرچه نمی‌تواند پاسخ کاملی به تمام تلاش‌های این شاخه علمی و استراتژیک کشور باشد، اما در هر حال بهانه ای است برای قدرشناسی ما از زحمات بی‌دریغ داروسازان شاغل در داروخانه‌ها و صنعت داروسازی کشور که در این سال‌ها با وجود همه تحریم‌ها، تبعیض‌ها و مشکلات این حوزه، همچنان پرچم تولید را برافراشته نگاه‌ داشته‌اند تا صنایع دارویی کشور همچنان در مسیر خودکفایی و تولید این کالای استراتژیک حرکت کند.

بی‌تردید نگاه این قشر به مقوله سلامت در تمام این سال‌ها بیش از آن که در پی منافع به عنوان یک بنگاه اقتصادی بوده باشد، به دنبال گسترش سلامت و جامعه‌ای به دور از مشکلات مختلف فردی و اجتماعی و تامین سلامت برای همه مردم بوده است.