دکتر هاشمیان: به روزآمدسازی دانش خدمات بیمارمحور نیاز

“وقتی خدمات به سمت بیمارمحور شدن پیش می‌رود، موضوع رویکرد‌ها که چگونه بهترین مسیر برای بیمار انتخاب شود، نیاز به تغییر در برخی پروتکل‌ها و الگوریتم‌ها دارد”

انجمن علمی داروسازان ایران نوزدهمین دوره همایش سالانه خود را مطابق هر سال برگزار می‌کند. این همایش که با هدف افزایش سطح علمی داروسازان و فعالان این حوزه به‌صورت سالانه به موضوعات مختلف می‌پردازد، محوریت نوزدهمین دوره این همایش را «خدمات بیمارمحور در داروسازی» قرار داده است

در این رابطه دکتر فرشاد هاشمیان، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در آستانه برگزاری نوزدهمین دوره از این همایش اعلام کرد: خدمات بیمار محور در همایش امسال به‌عنوان محور اصلی انتخاب شده است و تلاش بر این است که طی سه روز به جنبه‌های مختلف خدمات بیمار محور در حوزه داروسازی پرداخته شود.

به گزارش مجله خبری غذا و دارو رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به ضرورت و اهمیت بحث خدمات بیمارمحور در حوزه داروسازی، در این زمینه عنوان کرد: البته خدمات بیمارمحور (patient oriented) موضوع جدیدی نیست و در چند دهه گذشته همواره در عرصه‌های مختلف مطرح بوده است و در حوزه داروسازی نیز در کشور ما به این مباحث پرداخته شده است. درواقع آنچه در نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران به آن پرداخته می‌شود، تمرکز بر این بحث به‌منظور روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران در بخش‌های مختلف بوده است.

سه روز متفاوت همایش
وی در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در این همایش تلاش کرده‌ایم تا در هر روز برگزاری، گرایش پنل‌ها و کارگاه‌ها را به سمت یکی از موضوعات مطرح در این زمینه ببریم و به همین دلیل گرایش در هر روز همایش، اندکی با روزهای دیگر آن متفاوت است. ما در هر روز تلاش می‌کنیم به روزآمد کردن اطلاعات و دانش همکاران فعال در این عرصه در آن حوزه خاص بپردازیم.

دکتر هاشمیان با اشاره به بحث‌های مختلف قابل طرح در این زمینه مانند تازه‌های داروسازی و بحث‌های مرتبط با تجهیزات داروسازی، خاطرنشان کرد: پرداختن به هریک از این موضوعات، همه در راستای خدمات بیمارمحور است و بر این اساس از همه اساتید و صاحبنظران دعوت به عمل آمده تا در این همایش به ارائه مطلب بپردازند و از دانش و تجربیات آنها برای شرکت‌کنندگان در همایش استفاده شود.

یادآوری و روزآمدسازی
رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه تاکید کرد: پرداختن به موضوع خدمات بیمارمحور در عرصه داروسازی می‌تواند برای همکاران ما بیشتر جنبه یادآوری و روزآمدسازی دانش و اطلاعات را داشته باشد تا همگام با دانش روز که در یکی دو دهه اخیر در دنیا با جدیت بیشتر دنبال می‌شود حرکت کنند.

وی در این خصوص تصریح کرد: نحوه نگرش و عملکرد در این زمینه نسبت به 40 تا 50 سال پیش تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای داشته و از سیستم‌های خدمات درمانگرمحور و سیستم‌محور به‌سوی بیمارمحور گرایش پیدا کرده است. البته توجه به بیمار به‌عنوان گیرنده خدمات در این حوزه همواره مورد توجه بوده است اما وقتی خدمات در این حوزه به سمت بیمارمحور شدن پیش می‌رود، موضوع رویکرد‌ها که چگونه بهترین مسیر برای بیمار انتخاب شود، نیاز به تغییر در برخی پروتکل‌ها و الگوریتم‌ها دارد که محور خدمات بیمارمحور را تشکیل می‌دهد. تلاش ما در نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران به‌روزرسانی و یادآوری این موارد است.

دکتر هاشمیان در پایان درباره نحوه برگزاری این همایش با توجه به پروتکل‌های بهداشتی نیز گفت: با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، ما در ایام برگزاری نوزدهمین همایش سالانه انجمن علمی داروسازان ایران، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری را مدنظر قرار می‌دهیم و تابع دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا خواهیم بود.

نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران

شایان ذکر است که نوزدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با 15 امتیاز بازآموزی برای گروه‌های هدف دکترای داروسازی، کارشناسی و کارشناسی ارشد داروسازی از تاریخ 9 تا11 شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد