تمرکز بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران بر آینده‌ پژوهی

رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران عنوان کرد: تمرکز بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران بر آینده‌پژوهی است.

انجمن علمی داروسازان ایران بیستمین دوره همایش سالانه خود را مطابق سال‌های گذشته و همزمان با روز داروسازی و بزرگداشت مقام پزشک برگزار می‌کند. این همایش در هر دوره با هدف افزایش سطح علمی داروسازان و فعالان این حوزه به‌صورت سالانه به موضوعات مختلف می‌پردازد که بر این اساس محوریت و تمرکز بیستمین دوره این همایش آینده پژوهی و آینده نگری در حوزه داروسازی انتخاب شده است. آینده پژوهی از آن دسته موضوعاتی است که در چند سال‌های اخبر مورد توجه بسیاری از شاخه‌های علمی و صنعتی قرار گرفته و مباحث زیادی در مورد آن شکل گرفته است. اما این انتخاب در بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با توجه به چه مولفه‌هایی صورت گرفته و این موضوع در همایش امسال تا چه حد می‌تواند دغدغه‌های علمی و صنعتی فعالان داروسازی کشور را پوشش دهد؟

در این رابطه دکتر فرشاد هاشمیان، رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در آستانه برگزاری بیستمین دوره این همایش اعلام کرد: آینده پژوهی در حوزه دارو در همایش امسال به‌عنوان محور اصلی انتخاب شده است و تلاش بر این است که طی سه روز برگزاری این رویداد، به جنبه‌های مختلف این موضوع در حوزه داروسازی پرداخته شود.

ضرورت توجه به آینده‌پژوهی

به گزارش مجله خبری غذا و دارو، رئیس هیات‌مدیره انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به ضرورت و اهمیت بحث آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در فضای داروسازی‌، در این زمینه عنوان کرد: البته آینده پژوهی و آینده نگری در سال‌های گذشته نیز همواره در عرصه‌های مختلف مطرح بوده است و در حوزه داروسازی نیز در کشور ما تا حدودی به این مباحث پرداخته شده است. درواقع آنچه در بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران به آن پرداخته می‌شود، تمرکز بر این بحث به‌منظور روزآمدسازی اطلاعات و دانش همکاران در بخش‌های مختلف و بهره‌گیری از آن در شاخه‌های آموزش، پژوهش، آنالیز دیتا، صنعت، دارورسانی، ارتباط با بیمار، خطوط تولیدی و داروسازی صنعتی است.

دکتر هاشمیان با اشاره به بحث‌های مختلف قابل طرح در این زمینه مانند تازه‌های داروسازی و بحث‌های مرتبط با تجهیزات داروسازی با تاکید بر مباحث آینده‌نگری خاطرنشان کرد: پرداختن به هریک از این موضوعات، همه در راستای موضوع آینده‌پژوهی در حوزه داروسازی است و بر این اساس از محققان و صاحبنظران دعوت به عمل آمده تا در این همایش به ارائه مطلب بپردازند و از دانش و تجربیات آنها برای شرکت‌کنندگان در همایش استفاده شود.

وی در این‌باره افزود: بحث‌های آینده پژوهی و آینده نگری در فضای داروسازی به مباحث دیگر مطرح شده در همایش امسال نیز تسری پیدا می‌کند و به عنوان مثال می‌توان در مباحث درمانی، اشکال دارویی آینده، روش‌های داروسازی در آینده نیز با تمرکز بر آینده‌نگری به طرح موضوع پرداخت.

ساختارهای همایش بیستم

دکتر هاشمیان همچنین درباره ساختار برگزاری بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران عنوان کرد: ساختارهای اصلی برگزاری این همایش مانند سال‌های گذشته است و با تاکید بر موضوعات علمی حوزه داروسازی و محل برگزاری مانند دوره نوزدهم، مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران خواهد بود. این رویداد امسال نیز در دو بخش اصلی علمی و نمایشگاه جانبی برنامه‌ریزی شده است.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی داروسازان ایران در مورد شیوه ارائه موضوعات در بخش علمی گفت: در دوره بیستم تلاش ما این خواهد بود که بیشتر از سال‌های گذشته ارائه محتواهای علمی همایش در قالب پنل (panel discussion) و بحث‌های گروهی باشد تا به صورت تک سخنران. همچنین از مواردی که در این دوره تاکید فراوانی بر آن بوده، این است که تمرکز بر ارائه مطالب علمی‌کاربردی‌تر باشد تا نظر متخصصان این حوزه، اهالی صنعت، فعالان حوزه استارتاپی و دانشجویان علاقه‌مند بیش از پیش جلب شود.

وی در این زمینه تصریح کرد: مباحث این دوره به دلیل تمرکز بر بحث‌های آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در فضای داروسازی و معطوف به آینده بودن، می‌تواند نمایان‌گر افق‌های سال‌های آتی در حوزه داروسازی باشد و طبیعتا برای دانشجویان نیز کاربردی‌تر از دوره‌های گذشته خواهد بود.

رئیس انجمن علمی داروسازان ایران در ادامه تاکید کرد: پرداختن به موضوع آینده‌پژوهی در عرصه داروسازی می‌تواند برای همکاران ما جنبه یادآوری و روزآمدسازی دانش و اطلاعات را نیز داشته باشد تا همگام با دانش روز که در دنیا با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، حرکت کنند.

دکتر هاشمیان درباره نمایشگاه جانبی بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران نیز یادآور شد: این رویداد در بخش نمایشگاهی نیز با عرضه جدید‌ترین دستاوردها و محصولات حوزه داروسازی کشور توسط شرکت‌های تولیدکننده، می‌تواند نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و توان صنایع داروسازی کشور باشد.

همراهی صنعت و دانشگاه

دکتر هاشمیان در این خصوص تصریح کرد: در بیستمین دوره همایش انجمن علمی داروسازان ایران همچنین یک سالن در سه روز برگزاری این رویداد، به طور خاص به ارائه موضوعات صنعتی اختصاص دارد و به این ترتیب می‌توان امیدوار بود ارتباط هرچه بیشتر دانشگاه و صنعت در حوزه دارو به شکل مطلوب‌تری شکل بگیرد.

وی در عین حال اظهار کرد: عمده افرادی که به عنوان کارشناس در مباحث آموزشی در این سالن به ارائه مطالب خواهند پرداخت، یا در حوزه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری صنعتی در بخش دارو حضور دارند و یا خود به عنوان فعال صنعتی درگیر با این مسائل هستند و به همین دلیل حتما ارتباط سازنده‌ای بین صنعت و دانشگاه در مباحث این سالن شکل خواهد گرفت.

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران

بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران با حداکثر امتیاز بازآموزی برای گروه‌های هدف دکترای داروسازی، کارشناسی و کارشناسی ارشد داروسازی از تاریخ اول تا سوم شهریورماه ۱۴۰۲ در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. ضمن اینکه بخش نمایشگاهی بیستمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران همانند دوره‌های گذشته همزمان با این رویداد به ارائه آخرین دستاوردها و محصولات صنایع دارویی کشور به بازدیدکنندگان خواهد پرداخت.

منبع : مجله خبری غذا و دارو